V mnogih literaturah je stresni odgovor zložen v predalčke – stopnja ena, dva, tri itd.

Vendar to je le teoretična interpretacija stresnih reakcij, ki pa se od posameznika do posameznika razlikuje. Moje razmišljanje in pisanje je izbralo drugačno pot. Bolj praktično.

Vsak je unikat. Unikat po odzivih, reakcijah, doživljanjih, čutenju in čustvovanju. Medtem ko jadramo skozi življenje, se srečujemo z različnimi dogodki. Vsak trenutek je dogodek. Kako ga dojemamo, pa je stvar naše unikatnosti – torej vsak po svoje. Mogoče nam situacija ponudi izziv in nas povabi k akciji, lahko pa se nam predstavi kot nepremostljiva ovira in nas pahne v stresni začaran krog.

Začaran krog stresa nas vrti – pravzaprav smo mi tisti, ki kolo vrtimo (pomislite na hrčka).  Obstajata dva izhoda: izstopimo iz kolesa ali pa nas kolo samo vrže na trdna tla – izgorelost.  Telo odpove ne samo na mentalni, čustveni ravni, ampak tudi fizično. Marsikatero obolenje ima v tem sodobnem času svoje korenine v stresnem odgovoru. Se vam zdijo znani – glavobol, migrena, bolečine v želodcu, napihnjenost, zaprtost ali pogosto odvajanje blata, bolečine v mišicah (predvsem ramena in noge) slaba koncentracija, utrujenost, nespečnost, ….  V vseh teh primerih, in še v mnogih drugih, je telo padlo iz svojega naravnega ravnovesja. Izgubilo je možnost samoregeneracije in zdravljenja. Celoten sistem je postal utrujen od situacij, ki jih ne znamo reševati na pravi način.

Telo je prvo  ki nas opozori, da smo naleteli na nekaj, kar zahteva odziv. Povabi nas k počitku. Povabi nas v mir, kjer si lahko opomore tako mentalno kot fizično.  To je zelo prijazno povabilo.

Je pa naš tempo življenja postal tak, da povabilo enostavno ignoriramo. Še naprej se trudimo reševati situacije. Bolj kot se trudimo, težje postaja – zakaj? Bolj kot smo utrujeni, močnejši je klic po počitku – resetu.  V telesu se sprožijo biokemični mehanizmi, ki nas poskusijo obvarovati. Pojavijo se številne biokemične reakcije kot stresni odgovor. Naj omenim samo stresne hormone.  Pod njihovim vplivom, postanemo sicer bolj aktivni in pripravljeni na akcijo. Vendar ne za dolgo. Kmalu se pojavi utrujenost.

Vam je to znano? Pavza? Mogoče kava? Ali pa prigrizek, ki je večinoma nekaj malega, večkrat na hitro nekaj sladkega?

Kava  vsebuje kofein ki ima s stresom veliko skupnega (o tem naslednjič).  Hitri prigrizki, predvsem sladkarije, pa so spet tiso nekaj popolnoma nezdravo.

Tako  si nekako pomagamo prebroditi stresni dan. In na koncu dneva si lahko »čestitamo« da smo preživeli. Pravzaprav: kot pravijo » Ne hvali dneva pred nočjo« čaka nas še spanje. Mirni počitek. Pa bo res tak? Ali nas bodo številne misli premetavale levo in desno, nam ponujale vse mogoče odtenke čustev … Ravno mirnega počitka res ne bo.

Tu pa je dobra novica. Ni samo tehnika, ampak tudi predlog ta drugačen pristop in drug stil soočanja s situacijami.

Kot sem že napisala v uvodu – vsi smo unikat. Vsak odreagira na svoj način. Nekoga majhna sprememba vsakodnevne rutine vrže iz ravnovesja. Nekdo pa zna narediti ovinek, se prilagoditi, izbrati drugačno pot in mu je lahko še tako huda situacija izziv za korak naprej.

Taki ljudje se ob stresni situaciji znajo umiriti. Poiščejo svoj mir. Zbegane misli zelo rade pokličejo k sebi tudi čustva. Ta pa so po večini raje neprijetna, kot prijetna.  V miru se misli umirijo, postanejo prijetne in nase navežejo prijetna čustva.

Ko vas  zagrabi stresor, situacija neprijetnega značaja, si poiščite svoj mir. Seveda je težko najti mirni kotiček ko ste sredi delovnega procesa. A zavedajte se, da mir lahko najdete tudi znotraj sebe – notranji mir. Kako?

Pozornost usmerite v svoje dihanje – počasno, mirno ritmično. In ne samo to: V mislih se preselite na obalo oceana. Stojite ob obali, bosa stopala se dotikajo peska in oblivajo jih nežni, ritmični valovi. Čutite grobo podlago pod stopali. Val za valom obliva vaše noge.

Aktivirajte vsa čutila – zaznajte vonj morja, ki ga nosi vetrič. Občutite topel vetrič na obrazu in sonce, ki nežno boža telo. Poglejte v daljavo preko oceana – jasno, svetlo modro nebo in temno modri valovi oceana, ki se svetlikajo v sončnih žarkih.

Poskusite čim bolj zaznati ta čudoviti miren kraj. Tu je doma mir in spokojnost. Vsrkajte to spokojnost in si jo prinesite v vaš vsakdan. Če misli bežijo, jih smo pustite naj odidejo. Osredotočite se na nežne ritme valov, ki božajo vaša stopala.

Ta kratka vizualizacija ne zahteva veliko časa. Niti ne posebnega prostora. Samo kratek 5-minutni  odklop, ki ga lahko umestite v svoj delovni urnik.

Prepričana sem, da se bodo zbegane misli pomirile. Na težavno situacijo boste lahko in lažje pogledali z drugega zornega kota ter gotovo našli dobro rešitev.

Zapomnite si: Ko smo mirni, pridejo prave rešitve. Ko smo zbegani, odreagiramo zbegano in nepravilno.

 

 

Sorodni izdelki

Čuječnost - Minfulness coaching

Čuječnost – drobtinice

Nekaj besed o čujčnosti, pdf-ji ki si jih lahko natisnete

Čuječnost - Minfulness coaching

MINFULNESS COACHING in MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) –  ČUJEČNOST

MINDFULNESS COACHING in  MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) –  ČUJEČNOST “Pozornost – Čuječnost (Mindfulness) pomeni postati popolnoma pozoren, buden v tem trenutku. Gre za zavedanje točno TEGA  TRENUTKA “-Jon Kabat-Zinn Večini od nas se dogaja, da Preberi več…

Čuječnost - Minfulness coaching

Meditacija za vse, ki zjutraj nimajo časa

Juranja meditacija - tako lepo in prijetno pospremi v nov dan. Ni razloga, da pozabim nanjo