Ljubeča prijaznost (naklonjenost) je močna praksa za razvijanje dobrega odnosa, sočutja do vseh. Pa vendar se mnogim postavi naslednje vprašanje: Ali bi jo morali res razviti čisto do vseh?

Izvirno ime te prakse je metta bhavana , ki izvira iz palijskega jezika. Metta pomeni „ljubezen“ (v neromantičnem smislu), prijaznost ali prijaznost: torej na kratko „ljubeča prijaznost“. To je čustvo, nekaj, kar čutiš v srcu. Bhavana pomeni razvoj ali gojenje. Najpogostejša oblika vadbe je v petih stopnjah, od katerih mora vsaka začetnica trajati približno pet minut.

Gre za kakovost uma ali namerna drža dobrosrčnosti, dobronamernosti in sočutnosti. Pojavi se lahko kadarkoli v zvezi s katerimkoli predmetom. Človek lahko začuti ljubečo prijaznost, ko gleda hišnega ljubljenčka, sliši prijetno skladbo ali razmišlja o svojem prijatelju.

Seveda pa to čustvo, odnos običajno z lahkoto čutimo do nekaterih ljudi, do drugih le v določenih situacijah ali v različnih razpoloženjih. Do nekaterih pa zelo težko.

Torej , prisotnost ljubeče prijaznosti je pogojena z različnimi dejavniki.

Praksa Ljubeče prijaznosti (ali metta bhavana) spodbuja razvijanje mette – prijaznega odnosa čisto do vseh. Metta bhavana prosi, da najprej vzbudite in nato vzdržujete dobronamerno držo.

 
 

Kako predlaga Budistična tradicija:

Na prvi stopnji začutite meto zase. Začnite tako, da se zavedate sebe in se osredotočite na občutke miru, mirnosti in spokojnosti. Pustite te občutke, da rastejo v občutke moči in zaupanja.

Nato pa dovolite, da se spremenijo in razvijejo v občutke ljubezni v srcu. Uporabite to sliko ljubezni v srcu; morda kot zlato svetlobo, ki preplavi celo vaše telo ali pa kot besedno zvezo: »Naj mi bo dobro.« »Naj bom srečen.«, ki jo ponavljate.

 

Na drugi stopnji, svojo pozornost preusmerite na dobrega prijatelja. Predstavljate si ga čim bolj živo in v spomin prikličite vse njegove dobre lastnosti, za katere ste mu hvaležni. Občutite svojo povezanost s prijateljem in do njegovih lastnosti, ter jih spodbujajte, da rastejo. Ponavljate »Naj bo srečen, naj bo zdrav, naj mu bo dobro«

 

Nato pomislite na nekoga, ki vam ni posebej všeč. Vaša čustva do njega so nevtralna. To je lahko nekdo, ki ga ne poznate, a ga vseeno videvate na ulici ali v soseski. Razmišljajte o njegovi človečnosti in vključite občutke ljubeče prijaznosti do njega.

 

Nato pomislite na nekoga, ki ga dejansko ne marate – na »sovražnika«. Na nekoga, s katerim imate težave, ste v sporu. Namesto da vas zasujejo negativna čustva, mislite nanj pozitivno, ljubeč in prijazno. Pošljite mu Ljubečo prijaznost.

 

Na koncu pa pomislite na vse štiri – vas. Prijatelja, mimoidočega in sovražnika. Razširite svoje občutke na vse okoli vas, v vaši bližini, vašem mestu, državi, kontinenti in tako naprej.

Seveda je v praksi Metta bhavane povsem enostavno priklicati človeka, do katerega gojimo prijetna čustva. Ni težko pošiljati ljubečo prijaznost tudi nekomu, ki ga sicer ne poznamo. Najtežji del pa je, ko pridemo do nekoga, do katerega čutimo negativna čustva – jezo, sovraštvo, zamero. Zagotovo obstajajo ljudje, ki nam niso všeč in ki so se izkazali kot ne zaslužni za naše spoštovanje.

 

Mnogi se boste spraševali »Ali je res potrebno pošiljati ljubečo prijaznost tudi njim?«

Da! Metta Sutta pravi: Vsem, brez izjeme (anavasesa). Metta je namenjena vsem bitjem (sabbe satta) in vsem Tudi tistim, ki so prišli, da bi da bi z omejenim in zamegljenim umom delovali proti nam, tudi proti celemu svetu. So ljudje- bitja, ki jih ne maramo.

 

Vendar zakaj je metta namenjena tudi zanje?

 

Preprosto povedano: praksa ljubeče prijaznosti ni za njih, pač pa za vas. Gre za vas. Ne ljubiš drugih ljudi, ker si to ne zaslužijo ali pa bi se v vašem zaklenjenem srci do njih morda morala le vneti drobna iskra naklonjenost. Praksa ljubeče prijaznosti je namenjena čiščenju vašega miselnega toka. Gre za vzpostavljanje zdravega duševnega in čustvenega stanja. Bolj pogosto, kot boste vadili, si pričarali in vzdrževali to stanje, bolje vam bo šlo. Medtem ko izražate ljubečo prijaznost v vseh smereh, do vseh bitij brez izjeme, je vaš zavestni svet bolj svetleč, radosten, ljubeč. Vaš nezavedni um pa se začne subtilno preobražati tako, da postajate prijaznejši človek.

 

Sovraštvo je po drugi strani zelo strupeno čustvo. Ko se pojavi iz globine psihe, podzavesti, se pretoči v aktivni um in povzroči škodo. Prizadene druge okoli nas in kakovost vašega lastnega značaja. Če dovolite le majhne odmerke sovraštva, kot so tečnost, sitnost, neodobravanje, bo tudi to krepilo strupeno kakovost vašega uma.

 

Naš svet ni idealen. Še najmanj pa narejen po meri vsakega posameznika. Je poln napak. Vidimo jih, ne maramo jih in v nas lahko sprožijo negativna, celo sovražna čustva – napadalnost? Toda napadanje stvari, ki jih ne maramo, borba z njimi, upor – dolgoročno vedno vodi v škodo.

Ljubezen je protistrup sovraštvu. Vedite, da v umi me moreta biti hkrati ljubezen in sovraštvo.

 

Izbira je seveda jasna.

 

Zato je gojenje ljubezni tako koristno. In praksa mette je ta, s katero dostopate in gojite ljubezen v sebi in iz sebe, ne bi vi kogarkoli ovirali. In konec koncev: zakaj bi vas nesporno dejstvo, da je nekdo slab, sovražen, jezen vleklo navzdol in preprečevalo, da bi vi postajali boljša oseba?

 

Ljubeča prijaznost je univerzalna, ni osebna. Je tisto močno orodje za duševno čiščenje in čustveno preobrazbo.