back view of a woman walking on the seashore
Blog

NEGOTOVOST – ko je vse izven nadzora

 

Kaj storiti, ko je vse tako izven nadzora?

Živeti v negotovosti je zelo težko. Človek hrepeni po informacijah o prihodnosti na enak način, kot si želimo osnovnih dobrin (hrana, počitek, spanje in podobno). Naši možgani dojemajo dvoumnost kot grožnjo in nas zato želijo zaščititi. Tako nam zmanjšajo sposobnost osredotočenja na karkoli drugega, kot na ustvarjanje gotovosti.

Toda včasih – lahko tudi vedno – je za nas učinkovitejše, če ne poskušamo ustvariti gotovosti. Čeprav nam je evolucija morda ustvarila možgane ravno zato, da se upirajo negotovosti, nikoli ne moremo vedeti, kaj nam prinaša prihodnost. V situacijah, kot je pandemija, ki je uničila vse naše rutine in zastavljene cilje, se moramo naučiti živeti tako, da nas nevednost o prihodnosti ne spodnese.

 

 

»Negotovost je edina gotovost.

Znanje, kako živeti z negotovostjo, je edina varnost.” «

je zapisal matematik John Allen Paulos.

 

 

Torej, kako se lahko najbolje spopademo, ko je vse tako izven nadzora?

Tukaj je sedem strategij:

 

  1. Ne upirajte se

Ni dvoma: živimo v neravno lahkih časih.

Toda upiranje tej trenutni realnosti nam ne bo pomagalo okrevati, se učiti, rasti ali se počutiti bolje. Ironično je, da upiranje podaljša našo bolečino in težave z okrepitvijo izzivalnih čustev, ki jih čutimo. Resnična resnica –  česar se upiramo, vztraja.

Obstaja alternativa.

Namesto da se upiramo, lahko vadimo sprejemanje. Raziskave psihologinje Kristin Neff in njenih sodelavcev so pokazale, da je sprejemanje-še posebej sprejemanje samega sebe- srečanje z življenjem tam, kjer je in napredovanje od tam naprej.

Ker nam sprejemanje omogoča, da vidimo resničnost situacije v sedanjem trenutku, nas osvobaja, da gremo naprej, namesto da ostanemo paralizirani ali pa zaradi negotovosti, strahu ali prepirov postanejo neučinkoviti.

Za uveljavljanje sprejemanja se predamo svojemu odporu problematični situaciji in tudi čustvom do te situacije. Na primer, vaš zakon bi lahko bil trenutno še posebej zahteven. Namesto da bi kritizirali ali krivili zakonca , bi lahko zaenkrat mirno sprejeli zakon.

To ne pomeni, da se zaradi stanja ne boste počutili razočarano ali žalostno. Velik del sprejemanja je sprejemanje tega, kako se počutimo do težkih okoliščin in s težkimi ljudmi  v svojem življenju. Toda če dopustimo, da je naš izziv v zakonu takšen, kot je – in priznanje lastnih občutkov do tega – smo v boljšem položaju in lahko gremo naprej.

Če želite biti jasni, sprejem ni isto kot odstop. Sprejemanje situacije ne pomeni, da nikoli ne bo bolje. Ne sprejemamo, da bodo stvari za vedno ostale enake; sprejemamo le vse, kar se trenutno dogaja.

Lahko si prizadevamo, da bi bil naš zakon srečnejši, hkrati pa dopuščamo resničnost, da je ta odnos ali situacija trenutno zapletena. Mogoče bo bolje; mogoče ne bo.

Vprašanje sprejemanja ob težavah je težko, je pa tudi najučinkovitejši način za napredovanje.

 

  1. Vlagajte vase

    silhouette photo of person during dawn
    Photo by Arnie Watkins on Pexels.com

Najboljši vir, ki ga trenutno imate za prispevanje k svetu, ste VI. Ko je ta vir izčrpan, se poškoduje vaše najdragocenejše premoženje. Z drugimi besedami: Ko premalo vlagamo v svoje telo, um ali duha, uničimo naša najpomembnejša orodja za obvladovanje in vodenje našega življenja.

Dobro je, da ohranjamo stike, ki nam nudijo občutek povezanosti in pomena v družbi.

Ne bodite zmedeni: skrb zase ni sebičnost. Sebičnost je zaskrbljen fokus na sebi. Sebični ljudje zasledujejo zunanje cilje, na primer ohranijo mladosten videz ali gojijo podobo o sebi na družbenih medijih. Pogosto so lačni še več denarja, moči ali odobravanja drugih. Ta vrsta osredotočenosti nase je povezana s stresom, tesnobo, depresijo in drugimi zdravstvenimi težavami. Zato sebičnosti vsekakor ne priporočam. Predlagam skrb zase in osebno rast.

 

  1. Poiščite zdrave načine za tolažbo

Eden najpomembnejših načinov, ki jih lahko vlagamo vase, je, da se tolažimo na zdrav način. Če želimo ostati prilagodljivi, se moramo počutiti varne. Ko se počutimo negotovo, nas možgani poskušajo rešiti z aktiviranjem dopaminskih sistemov. Ta naval dopamina nas spodbuja, da iščemo nagrade, zaradi česar so skušnjave še bolj mamljive.

Pomislite na to kot na to, da vas možgani silijo k udobju … kot dodaten kozarec vina namesto razumnega časa za spanje. Ali selo škatlo piškotov. Morda malenkost več v košarici spletne trgovine.

Namesto da se obrnemo na družabne medije, nezdravo hrano, alkohol ali česa podobnega da nam je bolje,  lahko tolažimo na zdrav način. Naredite seznam opravil: si lahko privoščite prijeten klepet ali sprehod s sosedo. Morda telefonski klic prijatelja. Pomislite, za kaj ste hvaležni ali pa si dovolite malo zadremati. Celo lahkoten in humoren film bo več kot dovolj blagodejen.

 

  1. Ne verjemite vsemu, kar mislite

Morda je najpomembnejša taktika zmanjševanja stresa, ki me je kdo naučil, ne verjeti vsemu, kar mislim. V negotovih časih je še posebej pomembno, da ne verjamete mislim, ki zagovarjajo najslabši možni scenarij.

Seveda je lahko v pomoč razmislek o najslabših scenarijih, da lahko aktivno preprečimo nesrečo. Ko pa verjamemo tem stresnim mislim, se ponavadi čustveno odzovemo, kot da se najhujši primer že dogaja v resničnem življenju, ne le v naših glavah. Žal nam je za stvari, ki jih v resnici sploh nismo izgubili. Ali pa nas strašijo dogodki, ki se sploh ne dogajajo.. zaradi tega se  počutimo ogrožene, preplašene in v nevarnosti – vse samo zato, ker preprosot verjamemo svojim mislim.

Namesto da bi verjeli vsaki plašljivi misli, kupovali si lahko aktivno predstavljamo tudi najboljši možni scenarij.

 

  1. Nehajte iskati nekoga, ki bi vas rešil

    hands in front of white and black background
    Photo by Matheus Viana on Pexels.com

Ko se obnašamo, kot da smo nemočni, smo ujeti v pripovedi, zaradi katerih se počutimo jezni, nemočni in ujeti. In začenjamo upati, da nas bodo drugi rešili naše bede.

Čeprav se lahko počutimo dobro, ko nas drugi rešujejo, večina reševalcev v resnici ne pomaga. Naši prijatelji bi nas morda želeli rešiti – ker pomagati drugim pomeni to, da se ljudje počutijo dobro – in njihovi nameni so lahko plemeniti. Toda to vam ne bo kaj veliko koristilo.

Reševalci nam dajejo dovoljenje, da se izognemo prevzemanju odgovornosti za svoje življenje. Po drugi strani pa nas čustveno podpirajo prijatelji (ali terapevti), ki v nas  vidijo sposobnosti za reševanje težav. Zastavijo nam vprašanja, ki nam pomagajo pri osredotočanji na to, kar si želimo, namesto na to česar ne želimo. Med odgovori, ki jih od nas zahtevajo, pa se vedno najde tudi tak, ki nam razkrije skrite sposobnost reševanja problemov.

Skratka: da bi se najbolje spopadli z negotovostjo, se moramo nehati pritoževati. Ko se odrežemo od svoje težave, se lahko osredotočimo na rezultate, ki jih želimo. Kako lahko kar najbolje izkoristimo to zmešnjavo? Kaj lahko v tej situaciji pridobimo?

 

Ko prevzamemo odgovornost za svoja življenja,

lažno moč žrtve zamenjamo za resnično moč,

ki izhaja iz ustvarjanja življenja, ki si ga želimo.