Blog

Kako vaditi čuječnost, če nimam časa?

 

Kako vaditi čuječnost/ pozornost, če preprosto nimaš časa?

 

Čuječnost potrebuje čas? Urnik? Če se preprosto ne počutiš pripravljen na stalno prakso čuječnosti ali ti to vzbuja občutek preobremenjenosti, ti s tem zapisom ponujam drugačne možnosti.  Ni ti treba mirno sedeti dvajset ali trideset minut. Še več – za to sploh ne potrebuješ posebnega časa. čuječnost ne rabi urnika.

Res je – ponavljam: Ni ti treba sedeti in meditirati. Obstajajo tudi drugi načini, kako v življenje vnesti pozornost / čuječnost.

 

 

Zame je to najboljši način vnosa čuječe prisotnosti v vsak dan.

To je  tudi eno mojih najljubših orodij za dobro počutje.

Čuječnost je način, s katerim povečamo pozornost. Zato jo z lahkoto vnesemo v vsakdanje življenje. Tako lahko mimogrede izkoristimo vse njene koristi.

Tudi če obvladaš meditacijsko prakso, ti bodo tehnike čuječnosti vedno stale ob strani tekom celega dne. In ne le v času, ki si si ga izbral za meditacijo.

 

 

»Odlično se počutim med meditacijo, toda ko odprem oči, se ponovno vrnem v staro okolje, kjer je ogromno motečih misli in k svojim starim negativnim miselnim vzorcem.«

 

 

Čuječnost te bo naučila, da se ločiš od misli, občutkov, vedenj in jih sčasoma opustiš. To je način življenja in ne le samo dejavnost vezana na določen čas.

Ne glede na to, ali obvladaš meditacijo ali ne, če želiš povečati čuječnost tudi izven prakse meditacije in iščeš načine kako to storiti, imam rešitve zate.

 

 

Morda pa postaneš eden od tistih ljudi, ki pravijo – »tek je moja meditacija.«

 

 

Zakaj je čuječa pozornost pomembna?

Zakaj bi te to moralo zanimati? Koristi čuječnosti so znanstveno raziskane. Meni so spremenile življenje. Zakaj?

  • Zmanjša se stres in tesnobnost
  • Pomaga ti, da se lažje soočiš s vsakdanjimi stresorji brez izogibanja. Zdaj lahko bolje ličim med neuporabnimi skrbmi. Tako lažje pravilno rešujem probleme. To je povsem zmanjšalo mojo reaktivnost na stresne situacije: če ne morem storiti ničesar glede tega, mi ni treba o tem pretirano razmišljati.
  • Poveča se zavedanje čustev
  • Čuječnost je orodje za razvijanje odpornosti in samospoznavanja. Ko spoznavam svoje misli in čustva, lahko začnem opažati vzorce vedenja in jih pravilno oblikovati
  • Na splošno se poveča zmogljivost. Stres močno vpliva na spomin in učne sposobnosti. Zato je poznavanje tehnike za obvladovanje stresa nujno za vsakogar. Lahko izboljša učinkovitost in poveča fokus. Iskanje prave količine truda, zavedanja sedanjosti na nežen način je močno povečalo mojo splošno uspešnost.

 

Seveda, čuječnost ne bo popolnoma izbrisala vseh tvojih težav. Ti bo pa dala možnost, da se nanje pravilno odzivaš.

Ko sem se s tem resno lotila, sem začela opažati, kako se nekatere moje misli ponavljajo in kako mi ne služijo. Na primer, pogosto sem nekaj predvidevala in živela v prihodnosti (“pozdravljena  tesnoba!”). Z redno prakso se lahko ujamem, in počasi preidem nazaj v sedanji trenutek.

 

Bodi bolj čuječ v vsaki situaciji

Čuječnost pomeni, da v svoja dejanja vnesemo več zavedanja in smo v celoti prisotni z njimi.

Medtem opazujemo, katere misli in občutki se porajajo, ne da bi se z njimi ukvarjali.

Eden od nasvetov je, da izbereš fizični občutek, ki je posledica tvojega čustvenega stanja. Opazuj, kje je ta občutek. Sama vem, da naslednjič, ko me stiska v prsih vem, da gre za tesnobnost, strah. To je moj znak. Vem, da moram narediti korak nazaj in biti resnično v sedanjem trenutku, namesto da se ukvarjam s prihodnostjo in predvidevam najslabši možni scenarij. To počnem tudi s prijetnimi občutki, ko začutim prijeten svež zrak in sonce na svoji koži. Vem, da se zavedam sedanjega trenutka.

James Clear v svoji knjigi Atomic Habits govori o znakih in sprožilcih navad. Sprožilci za tvojo prakso čuječe prisotnosti so lahko lokacija ali prostor, dejavnost (pri pomivanju posode) ali čas v dnevu (popoldan si oddahneš, globoko vdihneš in narediš korak nazaj) Obstaja veliko možnosti – zanimivo je, da je čuječnost ena redkih dejavnosti, ki ne zahteva svojega časa. Izvede se lahko kjer koli in kadarkoli.

 

Sledi naslednjim korakom:

  1. Upoštevaj svoje izhodišče
  2. Naredi korak nazaj in se odmakni od občutka (v prsih čutim stiskanje) – odmaknem se nekoliko stran od tega občutka
  3. Dihaj
  4. Osredotoči se na trenutne občutke, ki jih doživljaš: kaj lahko vidiš, slišiš, vonjaš, Kako se počuti tvoje telo. Ogleduj si dogajanje kot opazovalec
  5. Če se pojavijo misli – jih samo opazuj in se z njimi ne zapleti.

V to prakso vnesi pravo količino truda – ravno dovolj in ne na silo.

 

 

Nasveti za čuječo prisotnost (pozornost) v vsakdanjem življenju

Izberi si primerno priložnost, da si lahko pozoren na eno samo dejavnost. Če izbereš nekaj, kar te jezi, bo to prineslo veliko osebno preobrazbo. Nadležne situacije boš spremenil v učno izkušnjo s poudarkom na neobsojanju. Jaz osebno ne maram čakanja v  vrsti. Zato poskrbim, da to čakanje izkoristim za vadbo čuječe pozornosti.

 

Drugi primeri, ki ti lahko pridejo prav:

Opravila: Neglede na to, ali ti je zlaganje perila všeč in v veselje ali ne, je to dobra priložnost, da se ponovno povežeš s svojimi občutki v sedanjem trenutku

Vožnja v službo: Res je, da se je zelo težko zadržati in ne obsojati nerodne voznike. Vendar je ravno to tisto, kjer lahko izkoristiš čuječo pozornost – kje se sedaj nagaja jeza v mojem telesu in kako jo čutim?

 

Obstajajo tudi izjemne priložnosti za vadbo pozornosti za povečanje pozitivnih občutkov. Ne izkoristi jih le, ko se počutiš slabo. Na to glej kot možnost stalne prakse.

Sprehodi: verjetno boš opazil stvari, ki jih še nisi videl.

Telesne dejavnost: hoja, tek, kolesarjenje, …

Poslušanje: bodi poslušalec brez presojanja. Naj bo to med pogovorom s prijateljem ali sodelavcem, seveda se zavedaš okolice, vendar se osredotočaš na sporočila sogovornika. Opazuj tudi telesno govorico.

Obrok: pri prehranjevanju gre za uživanje. Vsa čutila so tu prisotna. Poveži se z dogajanjem – vonjaj, okušaj, poglej, poslušaj in se dotakni.

 

 

Zaveži se k redni praksi čuječenosti, čuejče  pozornosti

Gre za ustvarjanje preprostih navad, ki ti resnično dobro služijo. Čuječnost je ena izmed vadb, ki vedno nagradi